مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان

مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان چیست و چه مراحلی دارد؟

اگر قصد تعمیرات و بازسازی ساختمان را دارید و برای شروع پروژه نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید بهتر است بدانید داشتن مجوز اولین قدم در این راه است. مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان را باید طی مراحلی دریافت کنید که آن مراحل را در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد. این مطلب از وبسایت شیرازکناف را تا انتها بخوانید.

آیا پروانه تعمیرات ساختمان لازم است؟

به موجب بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری یکی از وظایف شهرداری را صدور پروانه ساختمانی می‌داند و بر اساس این افراد باید قبل از هر گونه ساخت و ساز از شهرداری پروانه ساختمانی داشته باشند. در این ماده قانونی گفته شده که در صورت نگرفتن پروانه از شهرداری ساخت و ساز بدون پروانه آنها در کمیسیون که در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری پیش بینی شده است رسیدگی خواهد شد. برای گرفتن این مجوز میتوانید از بهترین پیمانکاران بازسازی ساختمان که اطلاعات آنها در لینک درج شده قرار گرفته است کمک بگیرید.

مراحل کلی جهت گرفتن پروانه تعمیرات

مراحلی کلی برای مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان عبارت است از:

مراحل کلی جهت گرفتن پروانه تعمیرات
  • دریافت فرم درخواست تعمیرات از قسمت تشکیل پرونده واحد شهرسازی شهرداری منطقه
  • صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازی
  • ثبت دستور در دبیرخانه
  • مراجعه مالک به بایگانی جهت تائید واحد بایگانی
  • اخذ نوبت بازدید از قسمت بازدید
  • حضور در ساعت 7 صبح روز بازدید در واحد شهرسازی منطقه و تعیین ساعت بازدید توسط مامور فنی منطقه و حضور
  • مالک یا نماینده مالک در محل مورد بازدید
  • گزارش مامور بازدید بر ظهر فرم درخواست
    بررسی گزارش توسط مسئول شهرسازی و در صورت بلامانع بودن از کلیه جهات کاربری، گذربندی ،…
  • کنترل عوارض
  • کنترل عوارض توسط محاسب در مراجعه مالک به واحد محاسبات پس از تائید توسط محاسب، مراجعه مجدد به رئیس شهرسازی
  • صدور دستور مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی
  • مراجعه به قسمت تشکیل پرونده و تهیه پیش نویس پروانه تعمیرات و تایپ آن
  • فیش عوارض کسب سال جاری در کلیه مراحل 11 گانه می باشد.
  • امضاء محاسب، مسئول شهرسازی، معاون مالی، اداری
  • ارجاع پرونده به بایگانی توسط مال

در چه مواردی نیاز به مجوز تعمیرات و بازسازی ساختمان نیست؟

مواردی که نیاز به اخذ پروانه نیست عبارت است از:

  • مرمت بام از قبیل (تعویض قیرگونی و آسفالت – نصب موزائیک – تعویض – مرمت شیروانی)
  • تعمیر و تعویض کف سازی زیر زمین و طبقات
  • سفید کاری و نقاشی و نصب کاشی
  • نماسازی ساختمان، دیوارها و حیاط
  • محوطه سازی منازل و مجتمع های مسکونی اعم از احداث حوض یا استخر، کف سازی و باغچه بندی مشروط به عدم حذف پارکینگ
  • نصب و تعمیر یا تعویض سرویسهای بهداشتی و رفع نواقص بهداشتی ساختمان، مشروط به عدم تغییر نظام فنی، معماری و کاربری ساختمان
  • تعویض درب یا پنجره، مشروط به عدم تغییر درنظام فنی و معماری و کاربری ساختمان
  • لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ، مشروط به اینکه محل موتورخانه نیاز به احداث ساختمان جدیدی نداشته باشد
  • حفر چاه فاضلاب و تخلیه آن
  • در منازل مسکونی که مورد اشراف پنجره های اماکن مجاور هستند، ایجاد حفاظ بر روی دیوار موجود با استفاده از مصالح سبک و مقاوم ایرانیت…..

مدارک لازم برای کسب مجوز بازسازی خانه

برای کسب مجوز لازم بازسازی خانه به مدارک زیادی نیاز پیدا خواهید کرد ولی در کل موارد زیر از اصلی‌ترین آن‌ها هستند که البته شاید به غیر از موارد زیر به مدارک دیگری هم نیاز پیدا کنید.

مدارک لازم برای کسب مجوز بازسازی خانه
  • اصل و کپی سند، بنچاق اگر سند تفکیک شده است، صورت‌مجلس و نقشه تفکیکی
  • اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی به همراه وکالت‌نامه رسمی
  • اصل و کپی فیش نوسازی
  • اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن
  • پایان کار یا جواز قبلی البته در صورت وجود

نکته: در صورتی که ساختمان مورد نظر اوقافی باشد علاوه بر مجوزهای لازم از شهرداری برای یک سری مدارک باید به اداره اوقاف مراجعه کنید.

مراحل کسب مجوز بازسازی خانه

بعد از تهیه کردن مدارک مورد نیاز که در بالا به آن‌ها اشاره شد وارد فرآیند کسب مجوز بازسازی خواهید شد که در زیر به صورت مرحله وار به آن اشاره شده است.

  1. دریافت فرم درخواست تعمیرات و بازسازی از قسمت تشکیل پرونده واحد شهرسازی شهرداری منطقه
  2. صدور دستور بازدید توسط مسئول شهرسازی
  3. ثبت دستور در دبیرخانه
  4. مراجعه مالک به بایگانی جهت تائید واحد بایگانی و اطمینان از موجود بودن پرونده در بایگانی
  5. اخذ نوبت بازدید از قسمت بازدید
  6. حضور در ساعت ۷ صبح روز بازدید در واحد شهرسازی منطقه و تعیین ساعت بازدید توسط مأمور فنی منطقه
    مالک یا نماینده مالک در محل مورد بازدید
  7. گزارش مأمور بازدید در مورد فرم درخواست
  8. مالک فردای روز بازدید باید با مراجعه بایگانی و گرفتن پرونده نزد مأمور بازدید برود تا او گزارش خود را تنظیم و ارائه نماید.
  9. بررسی گزارش توسط مسئول شهرسازی و در صورت بلامانع بودن از کلیه جهات کاربری
  10. بررسی عوارض با مراجعه مالک به دفتر مسئول شهرسازی
  11. کنترل عوارض توسط محاسب در مراجعه مالک به واحد محاسبات پس از تائید توسط محاسب، مراجعه مجدد به رئیس شهرسازی
  12. صدور دستور مجوز پروانه تعمیرات توسط مسئول شهرسازی
  13. مراجعه به قسمت تشکیل پرونده و تهیه پیش‌نویس پروانه تعمیرات و تایپ آن
  14. توجه داشته باشید که مالک موظف به پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری و در صورتی که محل تجاری یا دفتر کار باشد
  15. پرداخت فیش عوارض کسب سال جاری در کلیه مراحل ۱۱ گانه‌ است.
  16. گرفتن امضاء از محاسب، مسئول شهرسازی، معاون مالی و اداری
  17. صدور پروانه تعمیرات توسط واحد دبیرخانه
  18. ارجاع پرونده به بایگانی توسط مالک
اشتراک‌گذاری