نمای شیشه ای ساختمان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

نمای شیشه ای ساختمان چیست؟ در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی شیشه های تک جداره کم رنگ شده و جای خود را به نماهای شیشه ای داده اند. شیشه های این نما معمولا چند جدار ه و محکم هستند. سرعت اجرای بالا، تامین دید یکپارچه برای افراد داخل ساختمان، ظرافت و زیبایی چشم نواز و مقرون به صرفه بودن و بسیاری دیگر از موارد توجه مردم را به این نماها جلب کرده است.

نمای شیشه ای ساختمان چیست؟

نمای شیشه ای یکی از نماهایی است که در چند سال اخیر در کشور رواج یافته است. اما حقیقت این است که تاریخچه نمای شیشه ای از اوایل قرن ۲۰ام شروع شده است. اولین نما شیشه ای ساختمان در شهر لیورپول در سال ۱۸۶۴ توسط پیتر ایمیلز برای ساختمانی ۵ طبقه طارحی و اجرا شده است.
در سال ۱۹۰۳ شیشه های چند جداره توسط شیمیدانان فرانسوی به طور کاملا اتفاقی در آزمایشگاه اختراع شد. شیشه های چند لایه از اتصال دو یا چند لایه شیشه معمولی که بین هر لایه یک لایه پلاستیکی تولید می شود.

انواع نمای شیشه ای ساختمان

در ادامه با انواع نماهای شیشه ای مردن در ساختمان سازی آشنا می شوید. شرکت های مجری نمای شیشه ای در اسامی انها در لینک درج شده قرار گرفته است در اجرای تمام مدل های نمای شیشه ای تجربه و مهارت کافی دارند.

انواع نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه ای فریم لس

در نمای شیشه ای فریم لس یا همان نمای شیشه ای یوچنل با استفاده از پروفیل های فلزی، سطح نما را شبکه بندی می کنند و فریم نما داخل این شبکه ها قرار می گیرد. لاستیک های مخفی در این فریم ها برای هوابندی و آبندی نما تعبیه شده است تا شیشه به آسانی روی آن ها قرار بگیرد. نمای فریم لس دارای رنگ‌ بندی متنوعی است.

نمای شیشه ای اسپایدر

این نوع نما در ساختار خود شیشه لمینت شده دارد. ساختار این نوع نما از دو لایه شیشه سکوریت 6 میلیمتری فلوت استاندارد درجه یک تشکیل شده که یک لایه طلق 52/1 میلیمتری هم میان این دو شیشه سکوریت گذاشته می شود. استفاده از نمای شیشه ای اسپایدر به عنوان نمای فروشگاه ها و ساختمان های تجاری بسیار رایج است.

هنگامی که استفاده از سبک های مدرن ساختمانی گسترش پیدا کرد،این نوع نما هم کاربرد بسیاری پیدا کرد. یکی از مزایای این نوع نمای شیشه ای که باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد این است که نمای شیشه ای اسپایدر ، دید حداکثری را با کمترین میزان نیاز به استفاده از فریم و فلزات به وجود می آورد. همچنین این نوع نما در سطح بالایی از ایمنی و ایزولاسیون قرار دارد.

نمای دو پوسته

وجود نمای شیشه ای دوم برای ساختمان باعث محافظت و عایق بندی ساختمان در برابر شرایط جوی، محیطی و آلودگی صوتی می شود. معمولا فاصله ی نصب این نوع نما نسبت به نمای اصلی بیشتر از 40 سانتی متر است تا محلی برای امکان تردد بین این نما و دیواره ی اصلی ساختمان برای نظافت وجود داشته باشد.

نمای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال که برخی آن را با نام نمای شیشه ای لامل می شناسند،

یکی از انواع نماهای مدرن شیشه ای است که در آن برای سازه از پروفیل های آلومینیومی استفاده می شود و برای آب بندی و هوابندی، لاستیک هایی در آن تعبیه شده است.
نمای کرتین وال مزایای زیادی دارد که یکی از این مزایا این است که می توان با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، فشار باد و فشار بار مرده روی نمای شیشه ای ساختمان را محاسبه کرد که با این شیوه ایمنی نما در برابر مخاطرات جوی از جمله باد و باران بسیار بالا می رود.
این نوع نما از جذاب ترین نماهای مدرن است که تولید آن به صورت کاملا صنعتی است و با شرایط تعبیه ای که دارد، انعطاف پذیری بسیار ویژه ای در برابر زلزله و نشت های احتمالی ساختمان پیدا می کند.

مزایای نمای شیشه ای

مزایا و معایب نمای شیشه ای به مهندسین و معماران این توانمندی را داده است بتوانند به خلاقیت های طراحی نمای خود جامع عمل بپوشانند. برخی از ویژگی های مثبتی که این نمای شیشه ای که معماران را به سمت خود کشانده است به شرح زیر است:

  • کاهش وزن ساختمان.
  • افزایش سرعت اجرای نما.
  • بالا بردن راندمان نور طبیعی و کاهش نیاز انرژی برق برای روشنای.
  • افزایش دید ساکنان داخل ساختمان.
  • برانگیختن حس زیبایی شناختی در مراجعین ساختمان.
  • کاهش آلودگی صوتی به دلیل ماهیت شیشه های چند جداره.
  • کاهش هزینه ساخت نما در نمونه های ۲ و ۳ جداره.
  • تهویه مطبوع طبیعی در نمونه های دارای تهویه مطبوع به منظور کاهش نیاز به انرژی برق برای ایجاد تهویه.

معایب نمای شیشه ای

همانطور که هر جنس دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد شیشه نیز معایبی دارد که با دانستن انها مهندسان و معماران با توجه کاربردی که برای آن می خواهند جنس مناسبی برای نما انتخاب می کنند. برخی از این معایب عبارتند از:

از آنجا که ضریب انتقال حرارت در شیشه بالا است تبادل حرارتی سریع اتفاق می افتد از این رو میزان مصرف انرژی برای ایجاد گرمایش یا سرمایس در ساختمان افزایش می یابد.
شیشه به دلیل ماهیتی که دارد صدا را جذب نمی کند بلکه منعکی می کند از این رو برای ساکنین ساختمان آلودگی صوتی ایجاد می کند.
نماهای شیشه ای در مقابل زلزله مقاوم نیستند از این رو از طرف شهرداری ها ممنوعیت هایی برای نماهای شیشه ای وجود دارد.
علاوه بر مقاوم نبودن شیشه در برابر ارتعاشات، در برابر حرارت بالا و آتش سوزی نیز مقاومت ندارد و بسیار سریع تحت حرارت دچار تغییر شکل و فرو ختن نما می شود.
نماهای شیشه ای به دلیل ماهیت حساسی که دارند نیازمند بازرسی ها و تعمیر نگهداری های بالایی نسبت به سایر نماها هستند.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای به منظور استفاده حداکثر از نور طبیعی و دید بهتر و در نتیجه ارتباط حداکثری قابل استفاده می‌باشد، که این مورد تنها کاربرد پاتریشن شیشه ای نمی‌باشد. از گذشته از مواد شیشه‌ای در سازه‌های مختلف و در اشکال گوناگون استفاده ‌شده است.

می‌توان گفت در استفاده از پارتیشن اداری با ایجاد یک فضای یکدست و دکوراسیون یکپارچه نقش به سزایی دارد. به طوری که این پارتیشن ها در اداره به عنوان یک سازه مستقل از محیط خود نیستند. لازم به ذکر است که رضایت بصری در پروژهای اداری در تعیین کیفیت طراحی و اجرا نقش به سزایی دارد.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن اداری شیشه ای به سه دسته تقسیم می‌شود. پارتیشن اداری شیشه ای با فریم تک جداره، پارتیشن اداری شیشه ای با فریم دوجداره و پارتیشن اداری شیشه ای بدون فریم (فرم لس) که لازم به ذکر است در انواع فریم دار، فریم میتواند آلومینیوم یا ام دی اف باشد.

اگر نمای شیشه ای ساختمان شما دچار کثیفی شده و به دنبال شستن نما با طناب راپل هستید، قبل از آن درباره این تکنیک در لینک درج شده بخوانید.

با انواع درب های اتوماتیک شیشه ای را در لینک درج شده بشناسید. قبل از خرید این درب ها با کاربرد آنها آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را حین خرید داشته باشید.

اشتراک‌گذاری