محیط کار سالم چه ویژگی هایی دارد و چگونه می‌توان آن را به وجود آورد؟

میتوان گفت تعریف هر کسی از محیط کار سالم متفاوت است. برای برخی از افراد محیط کار سالم به فضایی گفته می شود که تمیز و راحت باشد یا حقوقو آنها به موقع پرداخت شود. اما ارزش های دیگری وجود دارد که میتواند فضای کاری شما را بهبود ببخشد. هدف از این مقاله پیدا کردن ویژگی هایی است که به شما کمک می کند تا محیط کار سالم داشته باشید. پس ما را تا انتها دنبال کنید..

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در تلاش برای پیدا کردن بهترین نیروها هستند. این دسته از شرکت‌ها که معمولا در زمینه پرسنل برندینگ نیز فعال هستند برای جذب بهترین استعدادها باید محیط کار سالمی را تهیه کنند. اما یک لحظه صبر کنید، حتی اگر سازمانی در زمینه پرسنل برندینگ هم فعالیت نکرده باشد باید در اولین قدم چهره مثبت و خوبی داشته باشد.

مشکل اصلی اینجا است که خیلی ها احساس خوبی در محیط کار خود ندارند. اما آیا علت آن را می دانید؟ در پاسخ به این سوال مهم باید گفت که فقدان سه چیز در محل کار و در ارتباط با شغل افراد موجب می‌شود تا آن‌ها احساس ناشادی و افسردگی کنند.

منظور از محیط کار چیست؟

محیط کاری یعنی ویژگی های اجتماعی و شرایط فیزیکی که در آن کار خود را انجام می دهید. این عناصر می توانند بر احساس رفاه، روابط محل کار، همکاری، کارآمدی و سلامت کارکنان تأثیر بگذارند. محیط کار به عناصری اطلاق می شود که شامل محیطی است که کارکنان در آن کار می کنند و بر کارکنان تأثیر می گذارد.

منظور از محیط کار چیست؟

در حالی که برخی از مواردی که شامل آن هستند واضح است مانند دیوارپوش یا تعداد گیاهان داخلی، برخی دیگر مبهم تر هستند مانند سیاست های شرکت یا همکاری که ویژگی های شخصیتی او با فرهنگ شرکت مطابقت ندارد. حرفه ای هایی که در موقعیت های تمام وقت و پاره وقت کار می کنند به طور قابل توجهی تحت تأثیر محیط دفتر خود قرار می گیرند زیرا باید وظایف خود را در داخل آن انجام دهند. معمولاً کارمندان ملزم به سازگاری با این ویژگی محل کار هستند.

استانداردهای محیط کار

در یک محیط کار سالم بهتر است این نکات را رعایت کنید. همچنین با مشورت کارشناسان طراحی محیط های اداری تمام این نکات نیز به شما گفته خواهد شد. همچنین 8 اصل مهم در دکوراسیون محیط های اداری را در لینک درج شده میتوانید مشاهده کنید.

پارتیشن ها نباشد بهتر است.

  • گرچه پارتیشن بندی مزایایی دارد از جمله کار با دقت وعمق بیشتر اجام می شود، اما تعامل بین کارمندان را کم می نماید.
  • بر روی کار تیمی اثر منفی می گذارد وهمفکری و استفاده از مزایای طوفان فکری تیم را از بین میبرد.
  • نور گیری و نوپردازی مناسب است.
  • از مبلمان اداری درست و به جا استفاده کنید.

استانداردهای محیط کار

گیاهان در موقعیت های مناسب قرار دارند

  • رنگ سبز گیاهان سبب روحیه و بهره وری تیم می گردد.

ساعت کاری تا حدی شناور است و کارکنان از مزایای آن استفاده می کنند.

  • برای کارکنان اهداف سازمان مشخص است و می دانند به سمت کدام هدف در حرکت هستند.
  • کار کارکنان ارزیابی می شود و به آنها اطلاع داده می شود.
  • تشویق بر تنبیه اولویت دارد.
  • کارمندان خوب بلافاصله تشویق می شوند (حتما نباید این تشویق ها به صورت مالی باشد و خیلی از مواقع این تشویق ها کلامی است)

کارکنان با احترام با یکدیگر برخورد می کنند.

  • احساس تبعیض بین همکاران وجود ندارد زیرا این احساس می تواند باعث انزجار کارکنان گردد.
  • البته لازم به توضیح است که کارمندان ارشد و سرگروه های کاری در هر سازمان امتیازاتی از قبیل محل کار خاص، حقوق دارند.

سه عامل مهم در محیط کار چیست؟

برای داشتن حس خوب در کنار این که باید دکوراسیون محیط کار را متناسب با نوع و فضا کاری طراحی کرد سه عامل مهم نیز برای داشتن محیط کار سالم وجود ارد که عبارت است از:

امنیت شغلی

امنیت شغلی یکی از کلیدی‌ترین راه‌ها برای داشتن محیط کار سالم می‌باشد. نداشتن استرس در محیط کاری برای از دست دادن شغل و درآمد میتواند کیفیت کاری کارمندان را افزایش دهد. بخش زیادی از این احساس از طریق ارتباط برقرار کردن با تیم‌ها اتفاق می‌افتد. با این ارتباط می‌توانید حس وفاداری‌ کارکنان را بیشتر کنید و در نتیجه میزان سخت‌کوشی آنها را بالا ببرید.

تاثیر دکوراسیون محیط کار بر فضا

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در به وجود آوردن یک محیط کاری سالم داشتن دکوارسیون خوب و منطبق بر فعالیت شما است که اگر در انتخاب آن دچار سردرگمی شده اید بهتر است از کارشناسان بهترین دکوراسیون های داخلی شیراز  کمک بگیرید. اسامی، آدرس و شماره تماس این شرکت ها در لینک درج شده قرار گرفته است.

محیط کاری سالم با روابط کاری مستحکم

رسیدن به اهداف و انجام کارها بدون انجام کار تیمی میسر نیست. شما لازم نیست برای همه افراد بهترین دوست باشید، اما حداقل باید از همکاری با یک تیم لذت ببرید. اگرچه بیشتر این ویژگی‌ها به عادت‌های کاری و ویژگی‌های شخصی شما وابسته است، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که یک تیم خوب شامل مجموعه‌ای از افراد است که در کنار هم کار می‌کنند و سعی در پیشبرد کارها دارند. یک سازمان یا شرکت می‌تواند در جهت تقویت و ایجاد مناسبات کاری گام بردارد و رضایت کارکنانش را بالا ببرد. در راستای این هدف انجام فعالیت‌های تیم‌سازی می‌تواند موثر واقع شود.

اشتراک‌گذاری