شیشه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شیشه هوشمند چیست؟ این سازه هوشمند این امکان را به شما می دهد تا میزان نور محیط را به صورت دلخواه تنظیم نمایید. برای مثال می توانید در روزهای آفتابی، میزان نور عبوری از شیشه ها را کاهش دهید. این امکان یکی از مزایای بسیار زیاد اسمارت گلس در ساختمان هاست. در این مقاله کاربردهای شیشه های هوشمند را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیشه هوشمند چیست؟

شیشه های هوشمند یا اسمارت گلس در واقع نوعی شیشه الکتروکرومیک است که با جریان الکتریکی کار می کنند. در واقع هوشمندی شیشه، وابستگی شدیدی به جریان برق دارد. جریان عبوری باعث می شود تا ساختار داخلی شیشه تغییر وضعیت دهد و این حالت باعث تغییر میزان شفافیت شیشه ها می گردد.

شیشه هوشمند چیست؟

شرکت های هوشمند سازی ساختمان که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است به شما در زمینه خرید این سازه به شما کمک می کند.

ویژگی شیشه های هوشمند چیست؟

ویزگی اصلی اسمارت گلس ها در واقع باعث کاربردی شدن آنها شده است. چند مورد از مهم ترین ویژگی شیشه های هوشمند عبارت است از:

  • امکان تنظیم میزان شفافیت شیشه
  • جلوگیری از وارد شدن اشعه های مضر نور خورشید
  • عایق بودن در برابر عبور صدا و حرارت
  • ایمنی و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • هزینه مناسب و نگهداری ارزان
  • امکان استفاده به عنوان پنل تبلیغاتی، صفحه نمایش، پارتیشن و …

عملکرد دقیق اسمارت گلس چگونه است؟

هوشمند شیشه از پلاستیک تشکیل شده است. این قسمت از دو یا حتی چند لایه تشکیل شده است که در بین لایه ها از جداکننده ها استفاده می شود. لایه های شیشه اسمارت معمولا از اکسید کبالت یا اکسید تنگستن ساخته می شود. البته مواد به کار رفته در هر لایه با توجه به کارخانه سازنده می تواند متفاوت باشد.

در مرحله بعد یون های لیتیوم را در فضای بین لایه ها و روی یکی از لایه ها تزریق می کنند. با این کار مرحله ساخت شیشه هوشمند سوییچ دار کامل می شود.
با اعمال ولتاژ (جریان برق) به لایه ها، یون های لیتیوم که در یک سمت از لایه های داخلی بودند، به لایه مقابل حرکت می کنند.این کار باعث تغییر وضعیت شیشه از شفاف به نیمه شفاف یا حتی مات می شود.

هرچه ولتاژ اعمالی به شیشه ها بیشتر باشد، تعداد یون های لیتیومی که از یک طرف به طرف دیگر شیشه می روند، بیشتر می شود و این باعث می شود تا میزان مات شدن شیشه ها بیشتر شود.

در واقع شما با تنظیم میزان ولتاژ می توانید، میزان نور عبوری از شیشه را تغییر دهید.

کاربردهای شیشه هوشمند چیست؟

شاید اولین کاربردی که به نظر شما می رسد، استفاده از این شیشه در ساختمان سازی باشد. این شیشه در نمای داخلی و خارجی ساختمان های هوشمند کاربرد بسیاری دارد. برای مثال یکی از رایج ترین کاربرد های شیشه اسمارت در پنجره ها است. جایی که نور از طریق آن وارد محیط می شود. با استفاده از این شیشه، دیگر نیاز به نصب پرده نیست، زیرا با استفاده از آن می توان شیشه ها را طوری تنظیم کرد تا از ورود نور زیاد به محیط جلوگیری کند. یکی دیگر از کاربردهای این شیشه ها استفاده از آنها در پارتیشن های اداری جهت محدود کردن دید ارباب و رجوع است.

قیمت شیشه های هوشمند چقدر است؟

شیشه های هوشمند به دلیل استفاده از فیلم‌های هوشمند و حساسیت بسیار این شیشه‌ها، دارای قیمت نسبتاً بالایی بوده و مواد اولیه تهیه شیشه بالا است که در قیمت شیشه های هوشمند تأثیر دارد. اما از خواص بی‌نهایت این شیشه نباید چشم‌پوشی کرد. در واقع شیشه‌های هوشمندباصرفه جویی بیش‌ازحد در مصرف بی‌رویه انرژی سبب بازگرداندن مقدار زیادی از ذخایر طبیعی گردیده‌اند. شیشه های هوشمندبا جلوگیری از ورود گرمای مزاحم به داخل فضا و همچنین جلوگیری از سرمای بیرون به داخل، سبب حفظ انرژی شده و با سازوکاری که ایجاد می‌کنند بسیاری از هزینه‌های بعدی ناشی از تعمیر اجناس و زیاده‌روی شیشه را می‌کاهند.

ممکن است بپسندید:

برترین لوازم خانگی هوشمند

 

اشتراک‌گذاری