سیستم اطفا حریق چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم اطفا حریق چیست؟ این سیستم ها از جمله تجهیزات بسیار ضروری و حساس در کلیه مراکز، ساختمان ها و مکان های حساس می باشد. در این مطلب بصورت کلی به آشنایی با سیستم های اطفاحریق و اجزای تشکیل دهنده آن می پردازیم و همچنین نگاهی گذرا به مقوله تجهیز یک سیستم اعلام حریق به سیستم اطفاء حریق خواهیم انداخت با شیراز کناف همراه باشید.

قیمت سیستم اطفاء حریق

قیمت سیستم اطفا حریق در انواع سیستم های دستی و اتوماتیک با توجه به انتخاب نوع سیستم، متفاوت است. همچنین بین سیستم های اطفا حریق ثابت یا پرتابل تفاوت قیمت وجود دارد.

قیمت سیستم اطفاء حریق
در اطفا حریق از طریق کپسول های آتش نشانی قیمت کپسول به وزن آن و مواد تشکیل دهنده ی آن بستگی دارد. در سیستم اطفا حریق اسپرینکلر اگر اسپرینکلر سقفی یا دیواری باشد نیز اختلاف قیمت ایجاد می کند. از این رو برای اطلاع دقیق از قیمت این سیستم ها با مراکز فروش و نصب سیستم های اطفا حریق که اطلاعات آنها در لینک درج شده قرار گرفته است تماس بگیرید.

سیستم اطفا حریق چیست؟

سیستم اطفا حریق به دو صورت دستی و اتوماتیک می باشد. وظیفه آنها فرو کش کردن و خاموش نمودن آتش است . سیستم اطفا حریق همانند سیستم اعلام حریق دارای تابلوی مرکزی هستند و بسته به نوع سیستم خاموش کننده آب و یا گاز، دارای اجزا مختص به خود می باشد.
به طور کلی به وسایل و یا سیستم هایی که بتوانند آتش و حریق را خاموش و اطفاء نمایند سیستم اطفاء حریق می گویند. به کار بردن سیستم اطفاء حریق در مکان هایی که احتمال مشتعل شدن و آتش سوزی مواد مانند کارخانجات مواد شیمیایی وجود دارد ضروری است.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اطفاء حریق چیست؟

سیستم‌های اعلام حریق خودکار قدیمی، معمولا از یک حسگر یا آشکارساز که خود متصل به خروجی صوتی بود، تشکیل شده بودند. ولی این سیستم‌ها در سال‌های اخیر، دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. سیستم‌های جدیدتر معمولا از تعدادی شستی اعلام حریق و تعدادی حسگر یا آشکارساز (Detector)، یک سیستم پردازش مرکزی و تعدادی خروجی تشکیل می‌شوند.

انواع سیستم های اطفاء حریق

سیستم های اطفاء حریق دارای انواع مختلفی هستند که بنا بر شرایط محیطی و شرایط خاص دیگر از یکی از آن ها استفاده می شود.

سیستم اطفاء حریق کف

از این گونه سیستم های اطفاء حریق معمولا در جاهای پر خطر مانند سالن های رنگ، آشیانه های هواپیما، مخازن سوخت، انبارهایی که مواد اشتعال زا نگهداری می کنند به کار می رود.

سیستم اتوماتیک افشان آب

در مکان هایی که مواد هدایت کننده آتش مانند چوب، کاغذ، پارچه نگهداری می شود از سیستم اطفاء حریق افشان آب استفاده میکنند.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی

در جاهایی که ممکن است استفاده از آب و یا کف به محصول صدمه بزند از گاز برای هدایت و خاموش کردن آتش و حریق استفاده می شود.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری

کاربرد این نوع سیستم در اتاق های کامپیوتر، اتاق سرور، تابلو های برق، موتور های برق می باشد.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم

برای انبارهای مواد شیمیایی، مخازن مواد نفتی و شیمیایی، آشیانه های هواپیما، تاسیسات نفتی به کار می رود.

اشتراک‌گذاری