سان روم گاردن چیست و با روف گاردن چه تفاوتی دارد؟

سان روم گاردن چیست؟ زندگی شهر نشینی در این روزها آنقدر با کمبود فضای سبز رو به رو است که افراد به دنبال راحتی برای ایجاد فضای سبز در خانه های خود هستند. سان روم گاردن یکی از این تکنیک ها برای داشتن گیاهان سبز در خانه است که امروز در این مقاله آن را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه شوید.

سان روم گاردن چیست؟

سـان روم گاردن (Sunroom Garden) در زبان پارسی معادلی ندارد؛ به همین دلیل طبق بررسی‌ ها و مطالعات انجام‌ شده تصمیم گرفتیم عبارت اتاقی برای باغ آفتاب  را برایش در نظر بگیریم.
سان روم گاردن یک اتاق یا فضای متصل به منزل یا ساختمان است و از فضاهای دیگر جدا نیست. بسته به اقلیم و شرایط جوی نقاط مختلف در ساختارش از شیشه استفاده می‌ شود تا نور خورشید، هرچه بیش تر وارد این اتاق باغ آفتابی شود.

سان روم گاردن چیست؟

در بسیاری از موارد سقف هم از شیشه ساخته می‌ شود، ولی در اقلیم‌ هایی که آفتاب تند و گرمی مانند نواحی کویری دارند بهتر است سقف شیشه‌ ای نباشد.

سان روم گاردن یک گلخانه نیست

شاید یک سری شباهت ها بین سان روم گاردن و گلخانه وجود داشته باشد اما تفاوت های اصلی این دو نیز زیاد است. هدف اصلی سان روم گاردن برخلاف گلخانه، بهبود فضای جوی خانه است؛ درواقع به آسایش زیستی انسان کمک می‌ کند و در کنارش فضایی آرام، دلنشین و سبز را برای استراحت فراهم می‌ آورد. سان روم گاردن یک باغ چهارفصل است.

وسایل مورد نیاز سان روم گاردن چیست؟

مبلمانی که برای سان روم گاردن استفاده می شوند در زیبایی آن تاثیر زیادی دارند. با توجه به این که فضای سان روم گاردن با گل های زیبا آراسته شده بهتر است به سراغ مبل هایی با رنگ شاد بروید.
می توانید از میزهای کوچک چوبی هم استفاده کنید برای قرار دادن اشیا تزیینی در گوشه و اطراف اتاق و یا یک قفسه کوچک که کتاب های مورد علاقه تان را در آن چیده اید و شب های طولانی زمستان را با خواندن شان سر می کنید. مبل های رنگی در بین گیاهان و درختچه های سبز رنگ فضایی شاد و آرام بخش ایجاد خواهند کرد.

انواع سان‌ روم‌ گاردن چیست؟

این تکنیک داشتن گلخانه خانگی انواع مختلفی دارد که انواع آنها را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

اتاق آفتاب: اتاق‌های فصلی در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند. یک نوع آن شیشه‌ای است که معمولاً به خانه متصل است و از داخل خانه قابل دسترسی است. طراحی این اتاق به گونه‌ای است که هنگام آب و هوای معتدل، به عنوان یک محوطه اضافی برای زندگی به کار می‌آید.
از آنجا که سان روم‌ها معمولاً ارتباطی با سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه شما ندارند، ممکن است استفاده از آن‌ها در تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سرد چندان راحت نباشد.

ایوان: در این نوع سان روم، به جای استفاده از شیشه، در پنجره‌ها یا دیوارها توری به کار برده شده است که علاوه بر مزیت ورود هوای تازه، از وارد شدن حشرات هم جلوگیری می‌کند.
البته این نوع سان روم مانند اتاق آفتاب، فقط در صورت مطبوع بودن هوا به کار می‌آید. از آنجا که ساخت این اتاق تقریباً ارزان تمام می‌شود، این گزینه می‌تواند انتخاب مناسبی به عنوان سان روم باشد.

انواع سان‌ روم‌ گاردن

اتاق‌های چهار فصل: این اتاق کاملا مربوط به سان روم می باشد و برای گرم و سرد شدن طراحی شده است. به صورتی که می‌توان در تمام فصول سال از آن استفاده کرد و لذت برد.

سان روم به عنوان گلخانه: این اتاق آفتابگیر یا چهار فصل، می‌تواند یک ساختار متصل به خانه با سطح نور فراوان باشد که دما و رطوبت مورد نیاز برای گیاهان را تامین می‌کند.

تفاوت سان روم گاردن و روف گاردن

این دو از نظر ساختاری با هم تفاوت های زیادی دارند. روف گاردن یا اجرای بام سبز با متریال های مختلفی انجام می شود.
سان روم گاردن و روف گاردن از نظر ساختاری بسیار متفاوت بوده و هر کدام اصول خاص مربوط به خود را دارند.
این فضا ساخت بشر بوده که در بالاترین سطح ساختمان های مسکونی، اداری تجاری ساخته می شوند و عموما به دو صورت گسترده و فشرده اجرا می شوند.

اما سان روم گاردن، فضایی سربسته بوده که با شیشه احاطه شده و به خانه متصل می شود و به وسیله آن از محیط داخل به محیط بیرونی متصل می شوید.

در مورد اینکه سان روم گاردن در کجا ساخته شود و بهترین مکان برای ایجاد آن کدام قسمت بیرونی خانه است اما روف گاردن روی پست بام اجرا می شود.

اشتراک‌گذاری