روشویی سنگی

روشویی سنگی چیست و انواع آن کدام است؟

یکی از اصلی ترین جزئیات هر سرویس بهداشتی، روشویی آن است که امروزه با طراحی های جدید و منحصر به فرد، در انواع مختلفی عرضه می شود. روشویی ها از نظر جنس، طراحی و ابعاد روشویی سنگی متفاوت هستند و شما می توانید با توجه به معیار های خود، مثل فضا و بودجه، در میان انواع آن ها آزادانه دست به انتخاب بزنید. امروز قصد داریم تفاوت روشویی سنگی و سرامیکی را که دو مدل از پرطرفدار ترین انواع روشویی ها محسوب می شوند، بررسی کنیم.

روشویی سنگی چیست؟

امروزه بسیاری از افراد به سمت روشویی های سنگی متمایل شده اند زیرا ظاهری مدرن و در عین حال بسیار شیک به سرویس بهداشتی و آشپزخانه میدهد. در گذشته روشویی به این شکل بود که یک کاسه سنگی روی یک پایه سرامیکی یا کابینتی قرار داده میشد اما امروزه این محصول در سبک های مدرن، مینیمال و حتی سلطنتی ساخته و فروخته می شود.

روشویی سنگی چیست؟

اگر شما قصد دارید که برای سرویس بهداشتی خود از مدل های مختلف سنگ روشویی جدید استفاده کنید، احتمالا با چندین سوال مواجه می شوید، از جمله انواع روشویی سنگی جدید، قیمت روشویی سنگی و مزایا و معایب آن.

انواع روشویی سنگی

این روشویی ها انواع مختلفی دارد و می توان آن را از جهات مختلف دسته بندی کرد، مانند جنس سنگ و وجود و عدم وجود آینه. مسلما مهم ترین نکته ای که در روشویی سنگی جلب توجه میکند، جنس سنگ آن است. سینک های سنگی می توانند از گرانیت، مرمر و تراورتن ساخته شوند. در ادامه مزایای هر یک از این سنگ ها را بیان میکنیم:

روشویی سنگی طبیعی

برای ساخت روشویی، باید سنگ های طبیعی را صیقل داد و تراشید تا قابل استفاده شود، اما برخی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد سنگ مانند رنگ، مواد سازنده و خصوصیات ظاهری آن حفظ میشود، به این مدل روشویی سنگی طبیعی می گویند. با توجه به این که در برخی از سنگ ها طلا، نقره یا مس وجود دارد، ین مدل روشویی، قیمت بالایی دارد و باید در حفظ آن کوشا باشید، زیرا سنگ ها منافذ بسیار زیادی دارند که نباید مواد شوینده و سایر رسوبات داخل آنها باقی بماند. سنگی طبیعی باید توسط مایع ظرفشویی یا موادی که مخصوص شسته و توسط یک حوله پاک شوند. روشویی طبیعی، انواع مختلفی از جمله گرانیت، مرمر، کوارتز، تراورتن و سنگ رودخانه ای دارد که در ادامه به ویژگی های هرکدام می پردازیم.

روشویی سنگی طبیعی

سنگ گرانیت

گرانیت برای زیبایی سرویس بهداشتی شما مناسب است، سنگ گرانیت نوعی سنگ درشت و متراکم است که می توان با تراش دادن آن، از آن در بسیاری از ابزارهای خانه استفاده کرد. در حالی که اصطلاح “گرانیت” از نظر فنی به نوع خاصی از سنگهای صورتی تا خاکستری اطلاق می شود، این نام معمولاً برای اشاره به تعداد زیادی از سنگهای نوع آذرین مشابه با بلورهای بزرگ استفاده می شود.

روشویی سنگی مرمر

سنگ مرمر نوع دیگری از سنگ از گرانیت است زیرا سنگ “دگرگونی” است تا سنگ آذرین. سنگ مرمر متشکل از کلسیت، دولومیت یا مارپیچ است که زیبایی و جذابیت زیادی برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه فراهم میکند. روشویی مرمر دارای رنگ و بافت کاملاً متمایزی است و به عنوان یک ماده ساختمانی بسیار گرانبها به کار میرود و کاملا مشخص است که قیمت آن هم به نسبت آن گران است.

سنگ تراورتن

تراورتن یک سنگ دگرگونی است که از سنگ آهک در مجاورت چشمه های آب گرم معدنی سرد و گرم تشکیل می شود و می تواند به رنگ کرم، زرد یا بژ روشن تا نزدیک قهوه ای باشد. مدتهاست که برای کف و حتی ساختمانها استفاده می شود و رنگ گرم آن به آشپزخانه شما می افزاید.

سنگ کوارتز

یکی از محکم ترین سنگ هایی که در ساخت روشویی سنگی استفاده می شود، کوارتز است. کواترز در میزان استحکام حتی از گرانیت هم پیشی گرفته است. علاوه بر جنس خوب، سنگ کوارتز تنوع طرح و رنگ بسیار زیادی دارد و از این نظر دست شما بسیار باز است و میتوانید مطابق با تم سرویس بهداشتی و حمام خود، طرح و رنگ موردعلاقه خود را انتخاب نمایید. اگر قصد خرید روشویی کوارتز را دارید، بهتر است که نوع بافت دار آن را نخرید زیرا این بافت ها به مرور زمان کثیف شده و جای لکه های آن روی سنگ میماند.

روشویی سنگ کوارتز

سنگ رودخانه ای

روشویی سنگی رودخانه ای به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر به سنگ های طبیعی علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم که از روشویی سنگی رودخانه استفاده نمایید. در مدل روشویی سنگی رودخانه ای، سنگ ها به صورت دستی تولید می شوند اما در مدل های دیگر، سنگ ها توسط دستگاه ها برش داده شده و ساخته می شوند.

روشویی سنگی مصنوعی

همان طور که از نام آن مشخص است، روشویی مصنوعی، از سنگ های مصنوعی ساخته می شود. دوام و کیفیت روشویی بسیار بالا بوده و در انواع طرح و رنگ های مختلف در بازار موجود میباشد. مزیتی که روشوی مصنوعی نسبت به طبیعی دارد، سبک بودن آن است.

سنگ چینی بهداشتی

روشویی که از جنس چینی بهداشتی باشد، درواقع همان سرامیک است که در دمای بین 1200 تا 1400 فارنهایت حرارت داده شده است. نمونه این روشویی را در خانه های قدیمی مشاهده کرده اید. این محصول با اینکه ضخامت نازکی دارد اما بسیار مقاوم است به همین دلیل هنوز هم در بعضی از سرویس های یهداشتی از آن استفاده می شود.

مدل های مختلف روشویی سنگی

پایه دار

روشویی پایه دار، قدیمی ترین مدل سینک دستشویی میباشد و سالهاست که ما در خانه های خود از این محصول استفاده میکنیم. این مدل به دلیل حالت ایستایی که دارد، بسیار شیک و زیبا به نظر میرسد، با این وجود این محصول معایبی نیز دارد، مثلا روشویی پایه دار نمی تواند خط لوله کشی آب را به طور کامل پوشش دهد و از طرفی هم توانایی نگهداری وسایلی مانند ریش تراش، مسواک، ژل و غیره را ندارد. با وجود این عیوب، سینک های پایه دار باز هم طرفداران خاص خودشان را دارند و هنوز هم یکی از انتخاب های اصلی خرید روشویی به شمار می روند.

دیواری

روشویی دیواری یا وال هنگ، یکی از مدل های روشویی مدرن و مینیمال است که روی دیوار آویزان می شود و هیچ پایه یا کابینتی زیر آن قرار نمیگیرد و لوله کشی های آب را به طور واضح نشان میدهد. روشویی دیواری فضای بسیار کمی را اشغال میکند، بنابراین برای سرویس بهداشتی و حمام های کوچک انتخاب ایده آلی میباشد.

صفحه ای

اگر به دنبال سینکی هستید که کمترین فضا را اشغال کند، روشویی صفحه ای یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شماست زیرا این مدل حتی از مدل دیواری هم فضای کمتری را در بر میگیرد. در این محصول معمولا یک سطح استیل ضد زنگ قرار میگیرد تا لوله کشی های آب را پنهان کند اما به دلیل سطح صاف آن، آب خیلی راحت از لبه های آن به بیرون سرریز میکند.

رومیزی

در این مدل، زیر روشویی یک کابینت از جنس چوب، MDF یا PVC گذاشته می شود. مدل سینک سنگی رومیزی نه تنها تمام لوله کشی های آب را مخفی میکند، بلکه فضایی برای نگهداری وسایل جانبی دستشویی و حمام در اختیار شما قرار میدهد.

سه گوشه

روشویی سه گوشه از نظر شکل و و ساختار با سایر انواع روشویی متفاوت است. همان طور که از نام این محصول مشخص است، شکل آن به صورت یک مثلث است که در کنج دیوار نصب می شود. روشویی دیواری در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ در بازار موجود است. اگر فضای کمی را در اختیار دارید، بهتر است سینک گوشه ای با سایز کوچک نصب کنید تا نهایت صرفه جویی را در فضا انجام دهید، اما اگر فضای بزرگتری دارید، از سایز های بزرگ استفاده کنید تا جلوه بیشتری به سرویس بهداشتی خود ببخشید.

اگر به دنبال ویژگی های انواع سنگ نما برای ساختمان هستید به لینک درج شده مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری