رنگ یا نمای کنیتکس چیست و چه معایبی دارد؟

رنگ یا نمای کنیتکس چیست و چه معایبی دارد؟

رنگ یا نمای کنیتکس چیست؟ مصالح و تکنیک های زیادی برای زیباتر کردن نمای بیرونی و داخلی ساختمان وجود دارند که یکی از آنها رنگ یا نمای کنیتکس است که تفاوت زیادی با دیگر رنگ ها دارد. رنگ نمای کنیتکس تفاوت‌های زیادی از نظر ترکیب و ویژگی‌ها با رنگ‌های معمولی دارد و همین موضوع آن را برای نما مناسب ساخته است. در این مقاله با تمام نکات مروبط به این نما بیشتر آشنا می شوید.

رنگ نمای کنیتکس چیست؟

اولین نکته‌ای که باید در خصوص نمای کنیتکس دانست، این است که این نما نوعی رنگ است که از ترکیب های مختلفی مانند چند نوع روغن و پلاستیک و اکرلیک بر اساس حلال تقیسم می شود. بافت‌های این رنگ از نظر اندازه، رنگ و طرح بسیار متفاوت هستند. در ترکیب رنگ کنیتکس از موادی مانند پرلیت، پنبه نسوز، مواد رنگی و رزین استفاده می‌شود.

رنگ نمای کنیتکس چیست؟

انواع بافت کنیتکس

علاوه بر نوع حلال، کنتکس در 3 بافت متفاوت به بازار عرضه شده است. این 3 نوع بافت عبارت هستند از:

  • کنیتکس بافت درشت: این نوع، برای دیوارهایی که سطح یکدستی ندارند و یا به تازگی نیاز به تخریب آن‌ها برای تعمیر بوده است، بسیار مناسب است.
  • کنیتکس بافت متوسط
  • کنیتکس بافت ریز: این نوع، دارای بافتی بسیار ریز و لطیف است که به موجب آن، خطوط طراحی شده بر روی نما یا دیوارها پس از رنگ آمیزی، به خوبی قابل رویت هستند؛ و منجر به تغییر ساختمار معماری داخلی یا خارجی ساختمان پس از رنگ آمیزی نمی‌شود.

انواع بافت کنیتکس

اگر قصد دارید برای نمای داخلی یا بیرونی ساختمانی خود از این تکنیک استفاده کنید ولی در انتخاب نوع آن دچار سردگمی شده اید میتوانید از اجراکنندگان کنیتکس که در لینک درج شده معرفی شده اند کمک بگیرید.

انواع رنگ کنیتکس از نظر جنس

رنگ کنتکس در 3 نوع تولید و استفاده می شود. که شامل کنیتکس روغنی، پلاستیک و اکریلیک می‌باشد. تفاوت اصلی این سه نوع، مربوط به حلال مورد استفاده در آن است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شوید:

رنگ کنیتکس روغنی

کنیتکس روغنی کاملا ضد آب است و به در بازار، با عنوان “کنیتکس نمای ساختمان”، “کنیتکس دیوار حیاط” و “کنیتکس ضد آب” شناخته می‌شود. مزیت اصلی این رنگ، افزایش مقاومت نمای ساختمان در برابر باران‌های اسیدی به خصوص در شهری مانند تهران است؛ و همچنین طرح برجسته رنگ کنیتکس روغنی، نمای ساختمان را دو چندان زیباتر از قبل نشان خواهد داد.

باید این مورد را در نظر داشته باشید که حلال رنگ کنیتکس روغنی، بنزین است. به همین دلیل به هنگام رنگ زدن، باید کاملا نکات ایمنی را رعایت کنید تا از هر گونه سانحه آتش سوزی جلوگیری شود.

رنگ کنیتکس پلاستیک

کنیتکس پلاستیکی یا “کنیتکس دیوار”، برخلاف کنیتکس روغنی ضد آب نیست و به همین علت، از آن برای نقاشی نمای ساختمان استفاده نمی‌شود. رنگ کنیتکس پلاستیکی معمولا برای پوشش داخلی خانه و محیط‌هایی که دارای رطوب کمی دارند استفاده می‌شود.

حلال این رنگ، آب است و از جمله ویژگی‌هایش، خشک شدن سریع آن نسبت به دیگر انواع کنیتکس است.

رنگ کنیتکس اکریلیک

می‌توان گفت کنیتیکس اکریلیک (یا کنیتکس اکرولیک)، مزیت‌های هر دو نوع قبل را در خود دارد. حلال این رنگ آب است و همچون نوع پلاستیکی، زمان بسیار کمی برای خشک شدن آن نیاز است. در سوی دیگر مانند نوع روغنی، ضد آب است و به همین دلیل می‌توان آن را مورد شست‌و‌شو قرار داد. از رنگ کنیتکس اکریلیک برای نمای ساختمان و همچنین پوشش دیوارهای داخلی استفاده می‌شود..

معایب رنگ کنیتکس چیست؟

این نوع از نمای ساختمانی در کنار فواید و مزایا یک سرعی معایبی نیز دارد که قبل از انجام آن باید بدانید:

  • این نوع از نما در مقایسه با سایر نماهای بیرونی از مقاومت کمتری در برابر تابش مستقیم نور خورشید برخوردار است.
  • از آنجایی که در حلال این رنگ از بنزین استفاده شده در نوع خود بسیار خطرناک است و استفاده از آن نیاز به تجربه و دقت بالا دارد.
  • اغلب به دلیل مواد تشکیل دهنده بوی تند و نامطبوعی را در فضا دارد.

معایب رنگ کنیتکس چیست؟

مزایای رنگ نمای کنیتکس چیست؟

در ارتباط با مزایا نمای کنتیکس می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • تمامی سطح مورد نظر از جمله دیوار یا نما را به طور کامل و بدون به جای گذاشتن هر گونه درز و شکاف پوشش می‌دهد.
  • با توجه به میزان نفوذ و انعطاف پذیری که دارد، قادر است تمامی ترک‌ها و شکاف‌های موجود در سطح کاملاً پنهان کند.
  • به دلیل وجود پرلیت و سایر مواد معدنی در ترکیب خود، دارای میزان تنفس طبیعی بالایی است. به همین دلیل قادر به پس دادن مقدار زیادی رطوبت است.
  • کنیتکس، به عنوان یک پوشش محافظ عمل می‌کند و از زوال در اثر خوردگی و سایش جلوگیری می‌کند
  • انواعی از این نوع نمای کاملاً قابل شستشو هستند. به دلیل ضد گرد و غبار بودن، تمیزکاری آن‌ها به سادگی صورت خواهد گرفت.
  • از نظر زیباشناسی هم به دلیل تنوع بالایی در بافت، طرح و رنگ عملکرد خوبی دارند.
  • به دلیل پوش ناهموار و ضخیمی که به دست می‌دهد، اغلب قابلیت عایق صوتی و آکوستیک خوبی نیز دارند.
  • انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود هستند که می‌توان از آن‌ها در پوشش نماهای داخلی و خارجی استفاده کرد.

نمونه کار کنیتکس

وبسایت رسمی شیراز کناف در ادامه تعدایاز نمونه کار های رنگ کنیتکس را برای شما جمع آوری کرده است تا بتوانید با این متریال شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید..

نمونه کار کنیتکس نمونه کار کنیتکس

اشتراک‌گذاری