تاسیسات بهداشتی ساختمان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاسیسات بهداشتی ساختمان چیست؟ مجموعه‌ای از سیستم‌های لوله کشی و لوازم بهداشتی مورد استفاده برای توزیع آب مصرفی، جمع آوری و دفع فاضلاب، هواکش فاضلاب و دفع آب باران است.

لوازم بهداشتی به طور دائمی یا موقت در ساختمان یا ملک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب مصرفی در این لوازم (پساب خروجی)، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وارد سیستم تخلیه فاضلاب می‌شود. ظروف، مخازن و دستگاه‌های مورد استفاده در تاسیسات گرمایی، هواکش و تهویه مطبوع، لوازم بهداشتی نیستند.

آیا با تاسیسات بهداشتی ساختمان آشنایی دارید؟

بهتر است قبل از آشنا شدن با لوازم بهداشتی ساختمان به طور مختصر با تاسیسات بهداشتی آشنا شوید. که به طور کلی تاسیسات بهداشتی؛ جزء مهمترین بخش تاسیسات مکانیکی یک ساختمان (یعنی سیستم آب و فاضلاب) است و در واقع اولین قدم در ساخت و ساز و از ضروریات حیاتی در هر ساختمانی است و هدف از این تاسیسات، استفاده از آب آشامیدنی و خروج آبهای اضافی از طریق لوله های فاضلاب ساختمان است.

از کجا میتوان لوازم بهداشتی مورد نیاز را تهیه کرد؟

شرکت های زیادی هستند که در امر فروش و پخش لوازم بهداشتی ساختمان فعالیت دارند. همچنین در کشورمان هستند کارخانه هایی که در تولید انواع لوازم بهداشتی ساختمان نه تنها از لحاظ کیفیت و تنوع از برندهای مشابه خارجی کمتر نیستند بلکه در بسیاری از موارد دارای قیمت مناسب و حتی کیفیت بهتر و خدمات پس از فروش مطلوب تری نیز می باشند. میتوانید برای خرید این المان به فروشگاه های شیرآلات بهداشتی که اطلاعات آنها در لینک درج شده قرار گرفته است مراجعه کیند.

لوله کشی تاسیسات بهداشتی ساختمان چگونه است؟

لوله کشی تاسیسات بهداشتی داخل ساختمان پس از کنتور آب شروع می‌شود. شبکه لوله کشی داخل ساختمان به ارتفاع، تعداد واحدهای هر طبقه و کاربری ساختمان (مسکونی، تجاری، اداری و غیره) بستگی دارد. از این‌رو، ادامه مسیر لوله کشی با توجه به پارامترهای مختلف می‌تواند بسیار متنوع باشد. با این وجود، آب معمولا توسط یک انشعاب اصلی از پایین‌ترین قسمت شبکه لوله کشی به شیر تخلیه و سپس به لوله تقسیم‌کننده وارد می‌شود. پس از ورود آب به لوله تقسیم‌کننده، تهیه انشعاب‌های مناسب برای تاسیسات آب گرم مصرفی و تاسیسات آب سرد مصرفی انجام می‌گیرد.

انواع لوازم بهداشتی ساختمان کدام هستند؟

لوازم بهداشتی به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم‌بندی میگردند. لوازم بهداشتی خصوصی در خانه‌ها، آپارتمان‌ها، هتل‌ها و محل‌های مشابه، توسط یک فرد یا یک خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که استفاده از لوازم بهداشتی عمومی در محل‌هایی نظیر مدرسه، ورزشگاه، هتل، ایستگاه‌ها، رستوران‌ها و دیگر مکان‌های عمومی برای تمام افراد آزاد است. از پرکاربردترین لوازم بهداشتی موجود در تاسیسات بهداشتی ساختمان می‌توان به سینک، آب خوری، وان، دوش، بیده، کانال زهکشی، لگن رختشویی، پیسوار، شیر برداشت، توالت، ماشین ظرفشویی و دستشویی (روشویی) اشاره کرد.

نقش لوله در تاسیسات بهداشتی ساختمان چیست؟

لوله به عنوان بدنه اصلی سیستم‌های پایپینگ، وظیفه هدایت سیال درون شبکه لوله کشی را بر عهده دارد. آب و فاضلاب، سیالات عبوری از لوله‌های مورد استفاده در تاسیسات بهداشتی ساختمان هستند. لوله‌ها با مقطع دایره‌ای و طول مستقیم ساخته می‌شوند.

کاربرد لوله های ساختمانی چیست؟

  • لوله فولادی درزدار: تاسیسات حرارت مرکزی و تهویه مطبوع (رفت و برگشت آب یا رفت و برگشت گازوئیل)
  • لوله فولادی گالوانیزه: سیستم آب سرد و گرم بهداشتی
  • لوله فولادی بدون درز: لوله کشی گاز و سیالات پرفشار
  • لوله پلیمری: جایگزینی فولاد در موارد بالا
  • لوله چدنی: تاسیسات فاضلاب و خطوط انتقال آب شهری
  • لوله سیمانی: دودکش و فاضلاب
  • لوله آزبستی: فاضلاب آغشته به مواد شیمیایی
  • لوله مسی: سیستم‌های سردکننده و کویل‌های حرارتی

در مجموع، استفاده از لوله‌های پکس، پی وی سی، مسی، ای بی اس، گالوانیزه و چدنی از رواج بیشتری برخوردار هستند.

نقش فیتینگ در تاسیسات بهداشتی ساختمان چیست؟

مسیر اغلب سیستم‌های لوله کشی ساختمان، مستقیم نبوده و استفاده از لوله‌ها برای اجرای این سیستم‌ها کافی نیست. به منظور تغییر مسیر لوله‌ها یا گرفتن انشعاب از آن‌ها در شبکه‌های لوله کشی تاسیسات بهداشتی ساختمان، از اتصالاتی به نام وصاله یا «فیتینگ» (Fitting) استفاده می‌شود. فیتینگ‌های تاسیسات بهداشتی ساختمان معمولا از جنس چدن چکش خوار، فولاد یا فولاد گالوانیزه هستند.

از متداول‌ترین انواع وصاله می‌توان به بوشن، زانویی، سه راهی، مغزی، مهره ماسوره، تبدیل و درپوش موارد زیر اشاره کرد:

  • بوشن: قطعه‌ای استوانه‌ای با سطح داخلی رزوه شده که برای اتصال دو لوله یا قطعات دیگر به کار می‌رود.
  • زانویی: وسیله‌ای که برای تغییر جهت جریان در زوایای مختلف (معمولا 45 یا 90 درجه) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سه راهی: ابزاری که برای انشعاب گرفتن از جریان آب در زوایای 45 یا 90 درجه‌ای استفاده می‌شود.
  • مغزی: قطعه‌ای که در اتصال فیتینگ‌ها به یکدیگر یا اتصال فیتینگ به شیر کاربرد دارد.
  • مهره ماسوره: مجموعه‌ای متشکل از سه قطعه که دو قطعه آن به منظور اتصال به انتهای قطعات و قطعه دیگر برای محکم کردن اتصال مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تبدیل: وسیله‌ای برای تغییر قطر مسیر جریان است. به این فیتینگ، کاهنده نیز می‌گویند.
  • درپوش: ابزاری که به منظور بستن انشعابات به کار برده می‌شود.
اشتراک‌گذاری