شومینه گازی در دکوراسیون داخلی

تاثیر شومینه گازی در دکوراسیون داخلی چیست؟

انسان از گذشته تاکنون از روش‌ها و وسایل مختلفی برای گرم کردن محیط پیرامون خود بهره برده است. یکی از وسایل گرمایشی پرکاربرد و رایج در زمان گذشته شومینه بوده است. در این مقاله با تاثیر شومینه گازی در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا می شوید.

از چوب به عنوان اولین ماده سوزنده برای تولید گرما در شومینه‌ها استفاده می‌شد. با افزایش میزان چوب مصرفی و کاهش منابع چوب در جهان انسان‌ها درصدد یافتن ماده‌ای جایگزین برای چوب برآمدند. سرانجام سوخت گاز به عنوان سوخت رایج در شومینه‌ها مورد استفاده قرار گرفت و شومینه‌های چوبی جای خود را به شومینه‌های گازی دادند.

شومینه گازی چیست؟

شومینه‌ گازی یکی از پرکاربردترین انواع شومینه است که ظاهری همانند شومینه چوبی خواهد داشت. با این تفاوت که از سوخت گاز به جای چوب در آن استفاده می‌شود.
شومینه‌های گازی دود و بوی زیاد شومینه‌های چوبی را نداشته و قابلیت تنظیم دما با استفاده از شیر تنظیم ورودی گاز را دارند. از این رو جایگزین بسیار مناسبی برای شومینه‌های هیزمی و چوبی می‌باشند. سوخت گاز مورد استفاده در شومینه‌های گازی، گاز شهری می‌باشد و گاز‌های آلاینده ناشی از سوختن گاز از طریق دودکش از محیط خانه خارج می‌گردد. ضمنا می توانید برای طراحی این سازه از طراحان حرفه ای دکوراسیون داخلی که اسامی آنها در لینک درج شده قرار گرفته است کمک بگیرید.

قیمت شومینه گازی چقدر است؟

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت شومینه‌های گازی تاثیرگذار است. یکی از مهمترین آنها طرح و متریال این شومینه ها است. هرچه طرح اجرا شده پیچیده‌تر و از متریال‌های مصرفی گران قیمت‌تری در ساخت شومینه‌های گازی استفاده شود، منجر به افزایش هزینه ساخت شومینه خواهد شد.برخی از عوامل فنی از جمله نیاز و یا عدم نیاز به زیرسازی نیز در هزینه اجرای شومینه تاثیر دارند، که باید به آن توجه نمود.

قیمت شومینه گازی چقدر است؟

کاربردهای شومینه گازی در دکوراسیون داخلی چیست؟

از شومینه‌های گازی علاوه‌بر اتاق نشیمن در طراحی بالکن، مستر روم و تراس و روف گاردن نیز می‌توان استفاده نمود. طراحی شومینه گازی به سبک‌های مختلف زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • سبـک دکوراسیون مینیمال ترکیبی: یکی از سبک‌های جدید مورد استفاده در طراحی شومینه سبک مینیمال و ترکیبی می‌باشد که ضمن پرهیز از پیچیدگی در طراحی با ترکیب مصالح مختلف ظاهر زیبایی را برای شومینه خلق می‌کند.
  • سبک مینیمال شیشه‌ای: طراحی و اجرای شومینه‌های سنتی و قدیمی نیازمند فضای بزرگ است که با توجه به متراژ کم اکثر خانه‌های امروزی استفاده از آن امکان پذیر نیست.
  • سـبک روستیک یا روستایی: شومینه‌های سبک روستیک با استفاده از مصالح سنگین طبیعی از جمله سنگ، آجر و … ساخته می‌شوند. طراحی و اجرای شومینه‌های سنتی در گذشته از این سبک پیروی می‌کردند که نیازمند فضای بیشتری برای اجرا بودند.

انواع شومینه گازی کدام است؟

شومینه‌ های گازی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری به دو نوع مدرن و کلاسیک دسته‌بندی کرد. این دو سبک از شومینه طرفداران مخصوص به خود را دارند و افراد با توجه به دکوراسیون داخلی خانه خود یکی از این دو نوع را برمی‌گزینند. شومینه‌های مدرن مانند شومینه برقی معمولا دارای طراحی مینیمال است و برخلاف سبک کلاسیک از دیزاین پر زرق و برق و شلوغی برخوردار نمی‌باشند.

از متریال‌های مختلفی که در برابر حرارت مقاومت مناسبی دارند، در ساخت شومینه‌های گازی استفاده می‌شود.

اجزای شومینه گازی چیست؟

  • هیزم شومینه: هیزم شومینه علاوه‌بر زیبایی با جذب حرارت شعله، سبب انتقال بهتر گرما به محیط می‌گردد.
  • لوله اصلی شومینه: لوله اصلی شومینه گازی وظیفه رساندن گاز به مشعل را به عهده دارد.
  • لوله شمعک شومینه: لوله شمعک شومینه گاز را به سمت شمعک هدایت می‌کند.
  • مشعل شومینه: وظیفه مشعل شومینه، پخش درست شعله آتش می‌باشد.
  • مجموعه فندک شومینه: شمعک، چینی جرقه‌زن و ترموکوپل مجموعه فندک شومینه را تشکیل می‌دهند.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از شومینه گازی

یکی از رایج‌ترین انواع مرگ و میر در کشور، خفگی بر اثر نشت گاز وسایل گرمایشی گاز سوز است، پس برای جلوگیری از بروز حادثه باید شومینه گازی مجهز به ترموکوپل و شیر جداگانه برای قطع و وصل گاز باشد. عدم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی، سالانه باعث ایجاد حوادث آتش سوزی زیادی می‌گردد. موارد ذکر شده اهمیت رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گاز سوز را به روشنی بیان می‌کند.

اشتراک‌گذاری